Hoogeveen
lokale werkgroep
  • 10 december: Dag van de Rechten van de Mens, met schrijfmarathon
    Burgemeester Karel Loohuis krijgt de informatie over de ter dood veroordeelde Nigeriaan Moses Akatugba van werkgroep-voorzitter Francis van der GootAmnesty's Schrijfmarathon vond plaats in de centrale Bibliotheek Hoogeveen., waar
    burgemeester Karel Loohuis de eerste brief schreef voor de onterecht van een overval beschuldigde en ter dood veroordeelde Nigeriaan Moses Akatugba. Tussen 13.00 en 16.30 uur werden bijna 150 brieven geschreven voor 6 verschillende gevangenen in Rusland, Oezbekistan, Nigeria, China, Saoedi-Arabië en de Verenigde Staten.
    Op het Alfa College in Hoogeveen schreven leerlingen in de middagpauze 222 brieven, terwijl in lessen daarna nog meer brieven geschreven zullen worden.
    Op 19 december schreven leerlingen van het Roelof van Echtencollege tijdens de afsluiting van de lessen voor de kerstvakantie nog eens 187 brieven.
    Op tennisclub De Weide schreven leden nog eens 12 brieven.
    Op alle locaties samen werden 173 -- soms zelf ontworpen -- groetenkaarten aan de gevangenen zelf gestuurd, terwijl 76 mensen zich opgaven voor de spoedacties.
    Van 17.00 tot 18.00 uur was er een fakkelwake bij het NS station, waar ruim 120 reizigers een petitie tekenden voor vrijlating van de Saoedische mensenrechtenactivist Mohammad al-Qahtani.
    Zie de foto-impressie van deze dag.

• Schrijfmarathon Antwerpen (1)Onze Amnesty-collega's in Antwerpen hielden op zaterdag 6 december al hun 24-uurs-schrijfmarathon. Het Vlaamse Amnesty mikt op 22.000 brieven. Amnesty Hoogeveen's secretaris Mirjam Krutzen werd als VIP onthaald in de fraaie schrijfruimte in de Antwerpse binnenstad. En donderend applaus klonk op na haar mededeling dat Amnesty Nederland mikt op 100.000 brieven.
    Antwerpen had er een evenement vol gezelligheid van gemaakt, met live-muziek, koffie, soep, broodjes en natuurlijk een pintje...

Zie ook de foto-impressie van het schrijven in Antwerpen.

• De jaarlijkse vrijwilligersmarkt
    Op zaterdag 8 november in cultureel centrum De Tamboer leverde nieuwe medewerkers op en een heleboel mensen die aan spoedacties willen meedoen.
    Opvallende kraam Petitie tekenen (1) Petitie tekenen (2)

• Actie Amnesty voor Saoedische mensenrechtenverdediger

Amnesty-stand in de HoofdstraatOp zaterdagmiddag 25 oktober voerde Amnesty International in de Hoofdstraat actie voor Mohammad al-Qahtani. Mohammad richtte in Saoedi-Arabië een mensenrechtenorganisatie op die zich vreedzaam inzet voor burgers die zonder vorm van proces worden vastgehouden. Wegens deze naar de mening van de Saoedische overheid staatsgevaarlijke activiteit werd hij in 2013 tot 10 jaar cel veroordeeld. Ook anderen zijn veroordeeld of worden vervolgd. In de nog lopende petitie roept de Amnesty de Koning van Saoedi-Arabië op Mohammad al-Qahtani en zijn collega’s vrij te laten en hen niet verder te vervolgen. Deze zaterdag werden 240 handtekeningen verzameld. De actie wordt voortgezet tijdens de vrijwilligersmarkt in de Tamboer op zaterdag 8 november.
    zie ook de foto-impressie

Leerlingen groep 8 verwerken projectinformatie

Project Straatkinderen uit Brazilië op b.s. De Goudvink

Medewerkers van de scholenwerkgroep van Amnesty Hoogeveen voerden in het kader van gastlessen op basisschool De Goudvink in Hoogeveen een project uit over straatkinderen in Brazilië.

De leerlingen luisterden aandachtig en gingen vervolgens aan het werk om op creatieve wijze een en ander te verwerken.

Zie ook de foto-impressie

Ladies Only 16 april 2014Actie voor Eskinder Nega

Amnesty Hoogeveen wist zich als een van de weinigen een plaats te verwerven op de commerciële beurs Ladies Only in het cultureel centrum De Tamboer. Hier werd actie gevoerd voor de Ethiopische journalist Eskinder Nega. Die werd in juli 2012 tot achttien jaar gevangenisstraf veroordeeld vanwege 'terrorisme'. Dit gebeurde nadat hij in toespraken en artikelen kritiek had geuit op de regering en had gepleit voor vrije meningsuiting. Ook had hij zich kritisch uitgelaten over de antiterrorismewetgeving, die volgens hem wordt gebruikt om critici het zwijgen op te leggen. Amnesty International beschouwt Eskinder Nega als een gewetensgevangene.

Zie ook de foto-impressie

Deelname Amnesty aan Tolerantie Tocht

Een drietal inwoners van de gemeente Hoogeveen nam het initiatief om in het kader van de viering 200 jaar Grondwet op zaterdag 29 maart een Tolerantie Tocht te organiseren in Hoogeveen, onder het motto: "In Hoogeveen sluiten we niemand uit!”

Het moest een tocht worden waarbij de deelnemers het signaal afgeven dat we in Hoogeveen met, voor en door elkaar leven.

In een week tijd werd met grote toewijding een organisatie opgezet en werden vele individuen en organisaties uitgenodigd dit doel te steunen door mee te lopen.
Amnesty Hoogeveen was met een flinke vertegenwoordiging aanwezig om mee te lopen in de tocht door het centrum van Hoogeveen. Burgemeester Karel Loohuis sprak vooraf de deelnemers toe vanaf het bordes van het Raadhuis. Na afloop sprak ds. Evert-Jan Hefting en tekenden de deelnemers het steunbetuigingsboek, dat aan de minister van Binnenlandse Zaken zal worden aangeboden.

De tocht door het centrum van HoogeveenDs. Hefting tekent de steunbetuigingBurgemeester Loohuis  tekent de steunbetuiging

Internationale Vrouwensolidariteit
In aansluiting op Internationale Vrouwendag (8 maart) hield de internationale vrouwengroep Rainbow Ladies in en uit Hoogeveen op 20 maart een bijeenkomst in de vestiging Wolfsbos van het Jannes van der Sleedenhuis. Voor deze bijeenkomst was de werkgroep Hoogeveen van Amnesty International uitgenodigd. Na een inleiding over de doelen en werkwijzen van Amnesty door werkgroepvoorzitter Francis van der Goot, gingen de vrouwen over tot een typische Amnesty-actie: schrijven aan iemand die sterk onder druk wordt gezet door een regime. In dit geval was dat Liu Xia, de vrouw van de Chinese winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede, Liu Xiaobo, die onmiddellijk na de toekenning gevangen werd gezet. Liu Xia kreeg huisarrest, een contactverbod, een verbod om te werken en een telefoontap. Inmiddels lijdt zij onder depressies en heeft ze een hartaanval gehad. Alle geschreven steunbetuigingen worden via Amnesty Amsterdam verstuurd naar Liu Xia.
Rainbow Ladies schrijven aan Liu XiaRainbow Ladies schrijven aan Liu XiaRainbow Ladies schrijven aan Liu Xia

Fakkelwake voor Syrische bevolking

Amnesty International organiseerde vrijdag 7 maart een fakkelwake om de burgers van SYRIE te steunen.Amnestymedewerkers en belangstellenden bij fakkelwake voor Syrië
Deze keer was het geen handtekeningenactie, maar een solidariteitsactie. Deze wordt wereldwijd gehouden en gaat in de vorm van een fotosessie. Er wordt van de fakkelwake een foto gemaakt en op internet geplaatst, onder meer via sociale media als Twitter en Facebook, om zo aandacht van de wereldleiders voor de burgers van Syrië te vragen. meer foto's ......

Geslaagde collecte Amnesty International

Bijna honderd collectanten hebben tussen 2 en 8 februari de jaarlijkse Amnesty-collecte gehouden voor de afdeling Hoogeveen.
Hoewel het aantal collectanten iets kleiner was dan vorig jaar, was de opbrengst geweldig:
€ 3818,61. Dit is iets meer dan in 2013.
Hoogeveen laat zich gelukkig niet afleiden door de wereldwijde financiële crisis als het gaat om de verdediging van de mensenrechten.
Amnesty Nederland bekostigt met de opbrengst haar acties. De afdeling Hoogeveen zal er onder meer een activiteit in het kader van Internationale Vrouwendag mee financieren. Die activiteit wordt gehouden, samen met in Hoogeveen wonende vrouwen van allerlei nationaliteiten, verenigd onder de naam Rainbow Ladies.