Acties in 2021

Ruim zeshonderd brieven en kaarten schrijfactie Amnesty Hoogeveen

Hoewel het geplande schrijfevenement in de bibliotheek van Hoogeveen vanwege de coronamaatregelen werd afgelast, werd in Hoogeveen toch nog een flink aantal brieven en kaarten geschreven in het kader van Write for Rights. In totaal kon de werkgroep Hoogeveen er 638 versturen!2021 11 30 214121
Ieder jaar organiseert Amnesty International rond de Dag van de Rechten van de Mens op 10 december een schrijfactie voor tien mensen.
In plaats van een schrijfevenement konden inwoners uit de gemeente Hoogeveen een individueel schrijfpakketje ophalen en weer inleveren in de bibliotheek. Hierin zaten voorbeeldbrieven en schrijfmateriaal in. Ook zaten er kaarten in om te sturen naar de tien personen/organisaties zelf, om hen zo een hart onder de riem te steken.
Kunstenares Agnes van Euven stelde speciaal voor Write for Rights haar 13 schilderijen over mensenrechtenschendingen ter beschikking. Deze werden tijdens de schrijfactie geëxposeerd in de bibliotheek, het restaurant van de Hema en in het voormalige pand van Didi. Dit gaf extra elan aan de schrijfactie die verder noodgedwongen vrij sober van aard was.
In totaal werden 638 brieven en kaarten ingeleverd bij de bibliotheek en de werkgroepleden van Amnesty Hoogeveen. Een prachtig aantal waar de werkgroep heel tevreden mee is!
De landelijke tussenstand staat momenteel op 329.543 en er komen nog steeds brieven en kaarten bij!

Write for Rights 2021

Ondanks de onzekerheid rondom corona en wat er wel/niet mogelijk is, zijn we bezig write for rightsom
de jaarlijkse schrijfactie Write for Rights te organiseren.
Inmiddels is duidelijk dat een gezamenlijke schrijfactiviteit er thans niet in zit.

Hoe we het wel gaan doen lees je hier.

En luister even naar burgemeester Karel Loohuis!

Coming out day

11 Oktober: Coming Out Day, twee verhalen!

Lhbti  of ook wel LGBTQ+ rechten zijn mensenrechten. Omdat deze rechten niet overal ter wereld worden erkend en mensen daardoor gevaar lopen voert Amnesty regelmatig actie. Hoe ziet het eruit in de 193 landen die lid van zijn de Verenigde Naties?

• In 70 landen is homoseksualiteit strafbaar
  • In 46 landen geldt dat ook voor vrouwen
  • In ten minste 11 landen kun je zelfs ter dood veroordeeld worden
  • In slechts 11 landen zijn LGBTQ+-rechten opgenomen in de grondwet
  • In 26 landen is het huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht erkend

De rechten van LGBTQ+ mensen in Nederland zijn beschermd. Toch is het zorgelijk dat in de samenleving er nog steeds sprake is van geweld tegen hen. Ook zijn er in ons land organisaties en politieke partijen die zich fel uitspreken tegen seksuele diversiteit of pleiten voor ‘behandeling.’

Amnesty volgt deze ontwikkelingen met grote bezorgdheid.

Lees hier de verhalen van Romy en Robin over hun Coming Out.

Gelukkig ontvingen zij de steun van hun naaste familie.

Lhbti-rechten zijn mensenrechten

Scholenwerk
HC over gastlessen

Hoogeveensche Courant van woensdag 18 september 2021

Nieuws vanuit de werkgroep (juli 2021)

Nu de zomerstop (juli en augustus) is aangebroken, delen we nog wat laatste nieuws over het wel en wee van de werkgroep:

Drie nieuwe kerngroepleden

We werden het afgelopen jaar positief verrast door de aanmelding van drie nieuwe leden voor de kerngroep! De nieuwe leden brengen frisse ideeën en menskracht met zich mee om mooie acties te kunnen organiseren en uitvoeren ten behoeve van  mensenrechten.  Ook werd er binnen de groep hier en daar gewisseld van taken. Zo heeft Rolien v/d Belt de voorzittershamer doorgegeven aan Irma van Gendt – van Zijp. Hoewel zij in de groep een nieuwkomer is, was zij in een eerdere woonplaats ook al actief voor Amnesty. Tot slot gaat er in het komende seizoen nog een belangstellende meedraaien in de kerngroep!

Gezocht: nieuwe leden voor de scholengroep

Waar de kerngroep nieuwe aanwas kreeg, gaat de scholengroep in de komende tijd afscheid nemen van een aantal leden die zich lange tijd hebben ingezet voor educatie over kinder- en mensenrechten in het basisonderwijs. We zijn dus naarstig op zoek naar nieuwe scholenwerkers! In de vacature vindt u meer informatie! Overigens is het ook mogelijk om de lessen op de basisscholen in tweetallen te verzorgen.

Gezocht: wijkhoofd collecte Wolfsbos (vacature reeds vervuld, sept. 21)

Voor wat betreft de collecte in maart 2022 zoeken we een wijkhoofd voor Wolfsbos. Het huidige wijkhoofd is het afgelopen jaar, naast wijkhoofd voor Krakeel, ook collectecoördinator voor de wijken in Hoogeveen-Oost geworden. Daarom wil zij Wolfsbos graag aan iemand anders overdragen.

Vooruitblik 2021-2022

Tot slot is er de afgelopen tijd al druk nagedacht over het nieuwe seizoen. Een subgroep heeft gebrainstormd over een aantal vernieuwende activiteiten / acties. Uiteraard houden we jullie op de hoogte!

We hopen in het nieuwe seizoen weer 'face to face' in plaats van online te vergaderen en weer flink wat acties te kunnen gaan voeren zoals we dat gewend waren en vooral ook. Maar uiteraard blijven we afhankelijk van de situatie rondom corona.

Goed nieuws over Write for Rights 2020!

Write for RightsRondom 10 december 2020 deden we in Hoogeveen mee met de jaarlijkse schrijfmarathon voor tien personen wiens mensenrechten worden geschonden. Zowel scholen als individuele thuisschrijvers schreven mee. En met resultaat!
Zo werden de Myanmarese satiricus Paing Phyo Min, de Algerijnse journalist Khaled Drareni en mensenrechtenverdediger Germain Rukiki uit Burundi vrijgelaten!
De Zuid-Afrikaanse politie heropende het onderzoek naar de moord en verkrachting van Popi Qwabe en Bongeka Phungula. De Pakistaanse autoriteiten maakten bekend waar Idris Khattak gevangen zit en zijn dochter mocht hem bezoeken. De Colombiaanse milieuactivist Jani Silva is ervan overtuigd dat zij dankzij Write for Rights nog niet is vermoord. En Amnesty ontving veel ontroerde reacties van de mensen voor wie we schreven en hun familieleden.
De pen blijkt nog altijd een vreedzaam maar machtig wapen! Een mooi resultaat dat motiveert om door te gaan!

Resultaat collecte Hoogeveen

Dit jaar verliep de collecte anders dan in andere jaren vanwege corona. Amnesty Nederland besloot in februari het huis-aan-huis collecteren te annuleren en volledig online te gaan collecteren. Dit wildigitale collecte zeggen dat collectanten de vraag kregen om een persoonlijke online collectebus aan te maken en hiermee het eigen netwerk te vragen om een gift.

De collecteweek liep officieel van 14 t/m 20 maart, maar collectanten mochten al eerder beginnen met online collecteren. Hoewel minder collectanten meededen dan bij de reguliere collecte, lukte het gelukkig toch om ruim duizend euro bij elkaar te sprokkelen in Hoogeveen. Landelijk werd ruim €587.000 opgehaald. Dit zijn lagere bedragen dan normaal, maar we zijn vanwege de uitzonderlijke situatie blij met elke opbrengst!

Amnesty Nederland gaat in de komende tijd de collecte evalueren, zoals dat elk jaar gebeurt. Het is goed denkbaar dat in de toekomst Amnesty de online en huis-aan-huis collecte naast elkaar gaat inzetten.

Wake voor Moria

Wake voor MoriaMet een aantal mensen vanuit onze afdeling waren we vrijdagavond 12 maart
aanwezig bij de Wake voor Moria.
Het was een korte , indrukwekkende bijeenkomst met mooie toespraken en gedichten.
Goed om zo samen stil te staan bij de schrijnende en mensonterende toestanden in

vluchtelingenkampen.

#lopendvuur

Amnesty International collecteert dit jaar online vanwege corona Online collectebus

Gelijke rechten voor mannen en vrouwen, trouwen met de liefde van je leven en uitkomen voor je mening. In Nederland is dat zo gewoon dat haast vergeten wordt dat veel mensen die vrijheid niet hebben.

Amnesty International komt op voor mensen die ten onrechte worden vervolgd, die gemarteld of onderdrukt worden voor wat ze zeggen, doen of wie ze zijn.

Amnesty collecteert dit jaar online. Voor iedereen die Amnesty een warm hart toedraagt en een steentje wil bijdragen; dat kan! Iedereen kan een digitale collectebus aanmaken via amnesty.digicollect.nl . Kijk op de website voor meer informatie.

De collecteweek start op 14 maart, maar er mag al eerder begonnen worden met digitaal collecteren.

Amnesty International komt op voor de belangen van mensenrechtenactivisten over de hele wereld. Met acties, campagnes en rapporten oefent Amnesty druk uit op machthebbers die de rechten van mensen schenden. Dat blijkt een effectieve methode; gewetensgevangenen komen vrij, doodsvonnissen worden omgezet, discriminerende wetten worden aangepast. Kortom: de inzet van Amnesty heeft effect!