“Deze vrijwilligers zetten zich in voor wildvreemde mensen”

Donderdagavond 12 oktober vierde de werkgroep Amnesty International Hoogeveen haar 50-jarig bestaan bij het Alfa-college / SDG House Drenthe aan de Voltastraat. Zo’n zestig personen woonden de avond bij. “Ik hoop dat jullie werk ooit niet meer nodig is, maar tot die tijd is het belangrijk dat er mensen zijn die zich inzetten voor mensenrechten”, aldus burgemeester Karel Loohuis.

Aya Wolting, voorzitter van Amnesty Hoogeveen, opende de avond met de woorden: “De vraag rees bij ons of je een jubileum als dit eigenlijk wel kunt vieren. En ja, dat kan: want we vieren het feit dat er in Hoogeveen al vijftig jaar mensen zijn die zich vanuit Amnesty International inzetten voor mensenrechten. Bij de jaarlijkse collecte, als gastdocenten op basisscholen, als flexwerkers en als leden van de kerngroep.”
Burgemeester Loohuis deelde die mening en sprak over het resultaat van de schrijfacties: “Je ziet dat het zoveel betekent voor de mensen waar Amnesty zich voor inzet. Doordat Amnesty individuen belicht, worden zij uit de anonimiteit gehaald. En ook al is het soms een druppel op de gloeiende plaat; als niemand iets doet, wordt die plaat steeds heter. Jullie willen bijdragen aan een betere wereld. Daar is energie en doorzettingsvermogen voor nodig. Daar wil ik alle vrijwilligers hartelijk voor bedanken.”

Toneelgroep en fakkeltocht
Vrijwilligers uit verleden en heden kwamen aan het woord. Zo vertelde oud-voorzitter Eveline van Gulik dat de groep in de jaren ’80 zelfs een toneelgroep had. “Op een keer stonden deze mensen in de Hoofdstraat, op een bakfiets, met een doek over hun mond en handen op de rug. Daarmee verbeeldden ze dat ze monddood waren gemaakt. Eén voor één gingen de monddoeken af en vertelden ze over de gewetensgevangenen die dit was overkomen. Het was doodstil om ons heen.”
Frans en Cecilia Rosdorff, die al sinds de jaren ’90 bij de groep betrokken zijn, vertelden over de fakkeltochten die lange tijd werden gehouden rond 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens. Cecilia: “Het was altijd slecht weer; of het regende of waaide hard of allebei. Maar het voelde zo puur. Ik vond dat altijd het hoogtepunt.”

Inspiratie
Met Ilonka Kroesen en Bryonie Vaartjes, twee groepsleden van begin twintig, werd vooruitgeblikt. Zij gaven aan te hopen dat er meer doelgroepen worden bereikt en nieuwe acties worden geprobeerd. “Maar de interviews uit het verleden geven ons ook wel inspiratie. Misschien weer eens een fakkeltocht organiseren?”
De aanwezigen hoefden niet de hele avond stil te zitten en luisteren, want sopraan Esther de Vos en pianiste Carolien Fleumer lieten hen staan, bewegen en uiteindelijk zingen in canon. Esther: “Bij het kiezen van een passend liedje bedacht ik dat deze vrijwilligers zich inzetten voor wildvreemde mensen waar ze geen enkele band mee hebben. Dat inspireerde me om te kiezen voor het liedje ‘Amor’, dat gaat over liefde en broederschap.”

Hoogeveen SDG gemeente?
Klaas Berends van het Alfa-college legde uit waarom de school meteen ‘ja’ zei op de vraag van Amnesty Hoogeveen om hier de jubileumavond te vieren. “Het Alfa-college mag het predikaat SDG House hanteren. Dit staat voor Sustainable Development Goals, ofwel duurzame doelen op gebieden als klimaat, armoede en onderwijs. We werken graag samen met organisaties die zich daar ook voor inzetten, zoals Amnesty Hoogeveen.” Hij liet vervolgens een indrukwekkende presentatie zien met praktische voorbeelden van hoe de school bijdraagt aan de duurzame doelen. “De school wil niet alleen studenten opleiden, maar ook een bijdrage aan een betere wereld leveren. Mijn hoop is dat de gemeente Hoogeveen onze ambities omarmt en een SDG gemeente wordt.”
Gea en Wolter Pol, een echtpaar dat succesvol is in ballroomdancing, gaf vervolgens een optreden. Voordat ze begonnen, vroeg Wolter nog even het woord. “Nu ik dit allemaal zo hoor, besef ik hoe wij hier in vrijheid kunnen dansen. Dat is niet in alle landen zo.”

Imagine
De laatste spreker van de avond was Marga Rouwhorst. Namens de ledenraad Drenthe, Friesland, Groningen van Amnesty Nederland richtte zij een woord van dank tot de groep. “We zijn enorm blij met deze actieve groep. Zonder groepen als deze zou Amnesty een stuk minder bereiken. Zeker in deze tijd is het belangrijk dat onder de aandacht wordt gebracht dat iedereen recht heeft op basale rechten en een menswaardig bestaan.”
Amnesty zou Amnesty niet zijn als er niet ook nog aandacht werd gevraagd voor een petitie. Of twee in dit geval. Groepslid Rolien van de Belt vertelde dat de aanwezigen konden tekenen voor een mensenrechtenverdediger uit de Verenigde Arabische Emiraten en een Cubaanse muzikant die een protestlied schreef. Beiden zitten in de gevangenis onder slechte omstandigheden. Voordat men hiertoe over ging, werd het programma geheel in stijl afgesloten met het gezamenlijk zingen van het lied ‘Imagine’ van John Lennon.