Amnesty herstart 'Campagne Stop Geweld tegen Vrouwen'

2009-02-26

Op zondag 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Amnesty International vraagt dan aandacht voor vrouwen die het slachtoffer zijn van geweld. Dit jaar staan de verdedigers van vrouwenrechten centraal; activisten die zich met gevaar voor eigen leven inzetten voor vrouwenrechten. Amnesty Hoogeveen heeft actiekaarten verspreid bij de Wereldwinkel en bibliotheken ten behoeve van verdedigers van vrouwenrechten in Iran. Daarnaast voert de werkgroep acties voor vrouwen in Colombia en Congo.

Precies vijf jaar geleden startte Amnesty International met de Campagne ‘Stop geweld tegen vrouwen’, die anderhalf jaar duurde. Na afloop van de Campagne bleef Amnesty doorgaan met het werk voor vrouwenrechten. Helaas blijft het geweld tegen vrouwen wereldwijd een ernstig probleem. Daarom wil Amnesty Nederland het onderwerp opnieuw in de schijnwerpers plaatsen en wordt de campagne herstart. Deze keer staan de vrouwenrechtenverdedigers centraal. Zij worden vaak bedreigd en zijn zelf slachtoffer van mensenrechtenschendingen.

Iran

In Iran zijn vrouwen tweederangs burgers. Een paar voorbeelden. Een man kan van zijn vrouw scheiden, andersom niet. In de rechtbank weegt de getuigenverklaring van een vrouw half zo zwaar als die van een man. De daders van geweld tegen vrouwen worden veel minder zwaar gestraft dan daders van geweld tegen mannen. Ook bij de beroepskeuze worden vrouwen gediscrimineerd; een vrouw kan nooit rechter of president worden.

Iraanse mensenrechtenactivisten spannen zich al jaren in voor gelijke rechten voor vrouwen. De regering is hier niet van gediend. Met intimidatie en onderdrukking proberen de autoriteiten deze vreedzame activiteiten een halt toe te roepen. Zo dwongen zei eind 2008 het Centrum voor Verdediging van de Mensenrechten (CDHR) zijn deuren te sluiten. Dit centrum heeft veel aanzien en wordt geleid door de advocate Shirin Ebadi, in 2003 winnares van de Nobelprijs voor de Vrede.

Amnesty International vindt dat het CDHR een belangrijke rol speelt in de strijd tegen discriminatie van vrouwen in Iran. Door middel van actiekaarten roept zij de regering op om het centrum weer te openen en om mensenrechtenverdedigers te beschermen. In Hoogeveen zijn deze actiekaarten te vinden bij bibliotheken en Wereldwinkel in de week voor en na 8 maart. Amnesty Hoogeveen roept iedereen op om de kaarten te ondertekenen en te versturen.

Colombia en Congo

Naast de actie voor Iraanse vrouwen, organiseert Amnesty Hoogeveen twee andere acties. Ten eerste voor vrouwen in Colombia. In het gewapende, binnenlandse conflict dat daar al ruim veertig jaar gaande is, wordt geweld tegen vrouwen gebruikt als oorlogswapen. De slachtoffers zwijgen erover, uit angst en schaamte. De daders worden zelden berecht. Amnesty heeft een petitie opgesteld en vraagt daarin de regering van Colombia het geweld te onderzoeken en de daders te berechten. Amnesty Hoogeveen verzamelt op zondagavond 8 maart handtekeningen op deze petitie in de Tamboer, voor en na de voorstelling van Middelbare Meiden in de steigers.

Ten tweede voor vrouwen in Congo. Dit land wordt al jarenlang geteisterd door oorlog. Vrouwen en meisjes worden massaal verkracht, vaak extreem gewelddadig. De slachtoffers worden vaak door hun echtgenoot verlaten of verstoten door de gemeenschap. Daders worden zelden berecht. Verschillende mensenrechtenorganisaties in dit land zetten zich in voor vrouwen die slachtoffer zijn van seksueel geweld. Dat is zwaar, moeilijk en zelfs gevaarlijk werk. Naar vier vrouwen die zich met hart en ziel inzetten voor vrouwenrechten kunnen zogenaamde groetenkaarten worden gestuurd, met als doel hen een hart onder de riem te steken. Amnesty Hoogeveen heeft deze groetenkaarten verspreid onder diverse vrouwenverenigingen.