Protest tegen terreur in Rusland

2009-09-15

Op zaterdagmiddag 19 september voert de plaatselijke Amnesty International werkgroep actie, ditmaal tegen het ongestraft blijven van politieke moorden in Rusland. Brieven aan President Medvedev liggen in de Amnesty kraam in de Hoofdstraat klaar voor ondertekening. Medvedev moet het niet bij woorden laten, maar de moordenaars actief vervolgen.

Bedreiging, spoorloze verdwijning en moord horen in delen van de Russische Federatie tot het ‘politieke spel’. Handlangers van de regering, vaak leden van de veiligheidsdiensten, schakelen ongestraft tegenstanders uit. Anna Politkovskaya, journalist en verdediger van mensenrechten in Tsjetsjenië, werd in 2006 vermoord. Deze moord kreeg veel aandacht, maar in het nu lopende proces zijn de twee verdachten waarschijnlijk niet de ware daders.

Recent, in 2009, werden niet minder dan vijf mensenrechtenactivisten vermoord. Vier van hen werkten ook in Tsjetsjenië. Zo werd op 10 augustus een sinds kort gehuwd stel vermoord. Zarema Sadoelajeva (1974) was hoofd van een organisatie die kinderslachtoffers van de burgeroorlogen in Tsjetsjenië opvangt. Haar man werd verdacht banden te hebben met de opstandelingen. Zij werden door geüniformeerde mannen meegenomen en later dood in de kofferbak van hun eigen auto teruggevonden. President Medvedev van de Federatie heeft herhaaldelijk zijn afschuw over de moorden uitgesproken. De daders blijven echter vrij.

Actie

President Medvedev was in juni in Nederland om het museum Hermitage Amsterdam te openen. Het museum werkt nauw samen met het museum de Hermitage in Petersburg. De grote plechtigheid benadrukte de banden tussen Nederland en Rusland. Daarom dringt Amnesty Nederland bij Medvedev aan het niet bij woorden te laten, maar de moordenaars te laten arresteren.

De Amnesty kraam staat opgesteld in de Hoofdstraat naast de boekhandel !PET. Om  half twee ’s middags zal de eerste brief worden ondertekend door Jan Koers, hoofdredacteur van de Hoogeveensche Courant. De brieven worden ieder apart verzonden. Er wordt een vrijwillige bijdrage van 80 eurocent gevraagd voor de postzegels.