Amnesty bereidt jaarlijkse collecte voor

De jaarlijkse collecte van Amnesty International wordt in Hoogeveen gehouden van maandag 2 tot en met zaterdag 7 maart. De plaatselijk werkgroep is al druk met de Scheidend  coördinator Anneke van Achteren tussen twee nieuwe vrijwilligers Josefine  Verstappen (li) en Sandra Milena Slooten (re)voorbereidingen.

De collectebussen uitgeleend door de gemeente, worden voorzien van het Amnesty logo en worden verzegeld. Voor elke collectant wordt een tas klaargemaakt met een legitimatiebewijs, schriftelijke instructies en klein aandenken als dank voor de inzet.

De leiding is bij Anneke van Achteren (70), die vanaf 2003 de collecte in Hoogeveen coördineert, eerst alleen voor het westelijk deel maar de laatste jaren voor de hele gemeente. Samen met tien wijkhoofden stuurt ze ruim negentig collectanten aan, die bij vrijwel elke voordeur in Hoogeveen zullen aanbellen.

De Nederlandse tak van Amnesty International is op veel manieren actief voor mensenrechten. De werkgroep in Hoogeveen zet zich vooral in op drie fronten: het organiseren van petities of schrijfacties voor gewetensgevangenen, onderwijs in mensenrechten op scholen en meewerken aan de collecte om geld te verzamelen dat het werk in en buiten Nederland mogelijk moet maken. Op al deze fronten was Anneke van Achteren de laatste jaren actief. Naast het werk voor de collecte, organiseerde ze ook de jaarlijkse gastlessen op de Hoogeveense basisscholen. De lessen lopen goed, dankzij het prima lesmateriaal en de grote inzet van de vrijwilligers-docenten.

Naderend afscheid

Van rechts naar links: Scheidend coördinator Anneke van Achteren en nieuwe vrijwilligers Sandra Milena Slooten en Josefine Verstappen.Jammer genoeg moet Anneke binnenkort gaan stoppen met haar werk voor Amnesty, een groot verlies voor de plaatselijke groep. Gelukkig hebben zich kortgeleden een aantal nieuwe, jongere vrijwilligers gemeld die de groep gaan versterken en ook Anneke’s werk kunnen overnemen.

Oproep Collectanten

Ondertussen zoekt Anneke voor de komende collecte nog wel enkele vrijwilligers die één of meer malen tussen vijf en acht uur ‘s avonds willen collecteren. Neem contact met haar op via telefoon 241107.  Amnesty International is onafhankelijk van overheid en bedrijven in haar werk voor mensenrechten en heeft het geld dus hard nodig!