Hoogeveen
lokale werkgroep

Geslaagde Amnesty-actie voor humaner vreemdelingenbeleid

Petitie tekenenZaterdagmiddag 1 juni voerde de Hoogeveense werkgroep van Amnesty International in de Hoofdstraat actie voor een menswaardiger beleid inzake vreemdelingen die zonder toestemming in Nederland verblijven. Voor de omstandigheden waaronder deze mensen gevangen worden gehouden dienen wij ons diep te schamen, is het standpunt van de internationale mensenrechtenorganisatie.

Met een gekooid werkgroeplid als blikvanger lukte het uitstekend om met Gekooid werkgroeplidvoorbijgangers in gesprek te komen over het actiedoel. Die konden vervolgens een petitie ondertekenen, waarin staatssecretaris Teeven van Justitie en Veiligheid wordt gevraagd de situatie in de detentiecentra Schiphol, Zaandam, Zestienhoven en Zeist onmiddellijk te verbeteren naar een niveau dat voor elke andere gedetineerde in ons land wettelijk vereist is.
De toestand in de centra is sinds enige tijd extra onder de aandacht gekomen door de opeenstapeling van fouten bij de gevangenhouding van de Russische asielzoeker Aleksander Dolmatov. Daarop volgden diverse onthullingen over blunders, onwil en goedpraterij van de autoriteiten rond het vreemdelingenbeleid.

Driehonderd en twintig Hoogeveners zetten hun handtekening op de petitielijsten, waaronder opvallend veel jonge mensen. Zo’n 40 mensen schreven ook een groetenkaart aan gedetineerde vreemdelingen en nog iets meer groetenkaarten werden zelf gemaakt door leerlingen van Hoogeveense basisscholen. Alle kaarten worden in Amsterdam verzameld en door Amnesty-medewerkers bezorgd bij vreemdelingen in de verschillende detentiecentra.

zie ook de foto-impressie van Tom Braam