Actie vreemdelingendetentie

Amnesty International: ‘Ik schaam mij diep’

Op zaterdagmiddag 1 juni vanaf half twee voert Amnesty International actie in de Hoofdstraat tegen de excessen van de Nederlandse vreemdelingendetentie. Er kan een petitie worden getekend, gericht aan Staatssecretaris Teeven van Justitie en Veiligheid met het verzoek vreemdelingendetentie humaner toe te passen. Ook kunnen groetenkaarten worden geschreven aan vreemdelingen die op dit moment gedetineerd zijn.

Achtergrond
Volgens een schatting uit 2009 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid  wonen er een kleine honderdduizend vreemdelingen zonder toestemming in Nederland. De overgrote meerderheid van deze mensen is niet crimineel, maar ze horen hier niet te zijn. Vreemdelingen zonder de juiste papieren moeten Nederland verlaten. Als zij niet vrijwillig vertrekken, kunnen zij worden uitgezet. Onder de huidige wet  is verblijf in Nederland niet strafbaar. Sinds januari 2013 ligt er bij de Tweede Kamer een wetsvoorstel dat verblijf zonder de juiste papieren in Nederland wel strafbaar zal  maken. Daarover bestaan grote verschillen van mening tussen de politieke partijen.

Echter, ook onder de al bestaande wetgeving kunnen vreemdelingen in afwachting van hun uitzetting worden gedetineerd -- dat wil dus zeggen in de gevangenis worden gezet. Daarmee wil men voorkomen dat zij kunnen onderduiken. Amnesty International vindt dat deze maatregel te vaak en veel te hard wordt toegepast.

In 2011 werden ongeveer zesduizend vreemdelingen gedetineerd uitsluitend omdat ze zonder de vereiste papieren in Nederland verbleven. Zij zaten gemiddeld twee en een halve maand vast. Voor ongeveer twintig procent van hen duurde de detentie echter meer dan zes maanden. Ook vreemdelingen die kwetsbaar zijn, zoals zwangere vrouwen en psychisch zieken, kunnen worden gedetineerd. Het verblijf in de cel is voor vreemdelingen zonder verblijfsvergunning zwaar -- zwaarder dan voor andere gevangenen. Zij hebben, bijvoorbeeld, geen recht op het verrichten van arbeid of het volgen van onderwijs. Het contact met de buitenwereld is zeer sterk beperkt, van buiten de gevangenis gebeld worden is niet mogelijk. Amnesty International vindt het huidige beleid onmenselijk en een schande.  Vreemdelingen zonder papieren horen slechts bij hoge uitzondering gevangen gezet  te worden. Is gevangen zetten onvermijdelijk, dan moet dit onder een minder streng regime.