Acties in 2018

Petitie voor Filippijnse senator

Op de kerstmarkt van zaterdag 15 december stond de stand van Amnesty Hoogeveen met een petitie voor vrijlating van de Filippijnse senator Leila de Lima.
Het corrupte bewind van dictator Duterte houdt haar met valse beschuldigingen over drugspraktijken gevangen.
De petitie werd ruim 240 keer getekend, een uitstekend resultaat.
Tekenen voor Leila de Lima Leila de Lima wordt gevangen gehouden

Volop schrijven voor de mensenrechten

Een deel van de oogst, klaar voor verzending

Alle brieven en kaarten van de verschillende locaties zijn binnen.
Na telling worden ze gesorteerd voor elk van de vrouwen
waarvoor is geschreven en daarna in bundels verzonden.

Op vrijdag 7 december schreven studenten van het Alfa College zo'n 120 brieven voor de vier vrouwen die door Amnesty Hoogeveen waren geselecteerd.
Zaterdagochtend 8 december werd er samen met burgemeester Roger de Groot van De Wolden geschreven in de bibliotheek Zuidwolde, met als resultaat 49 brieven en 29 kaarten. 's Middags was Hoogeveen aan de beurt in de bibliotheek aldaar. Burgemeester Karel Loohuis opende de bijeenkomst en schreef de eerste brieven. Flex-werker Wim Oostenbrink verhoogde de sfeer met ingetogen pianomuziek. De oogst daar was 84 brieven en 47 kaarten.
. schrijven onder aanvoering van burgemeester Roger de Groot Hoogeveens burgemeester Karel Loohuis opent de schrijfactie

Zie ook de foto-impressie

Write for Rights 2018

Op 10 december wordt ieder jaar de Dag van de Mensenrechten wereldwijd gevierd. Dit jaar al voor de 70e keer. Rond die datum organiseert Amnesty een grote schrijfactie: Write for Rights, voorheen de schrijfmarathon. Ook dit jaar doet de afdeling Hoogeveen van Amnesty International mee met deze grote activiteit.
Het programma:
Op vrijdag 7 december in de pauze op het Alfa College van 11.30-13.30 uur wordt er geschreven door studenten

In de bibliotheek Zuidwolde wordt op zaterdag 8 december geschreven van 10-12 uur; burgemeester Roger de Groot opent en schrijft de eerste brief

Daarna gaan we naar de bibliotheek Hoogeveen, waar burgemeester Karel Loohuis om 13.00 uur de sessie opent  en de eerste brief schrijft; van 13-16 uur kan hier worden geschreven

De Internationale schakelklas op OSG De Groene Driehoek doet mee in de klas.

Ook het Alfa College en het Roelof van Echten College afd. Eduwiek doen in de klassen mee.
Voor wie schrijven we?

Dit jaar schrijven we brieven voor vrouwelijke mensenrechtenactivisten van over de hele wereld. Vrouwen die demonstreren voor gelijke kansen, kritiek uiten op hun regering, zich niet laten wegsturen van hun land. Want vrouwen die hun nek durven uit te steken krijgen nog vaker dan mannen te maken met (seksuele) intimidatie, lastercampagnes en verkrachting.

Schrijf voor de vrij-heid van Atena
Atena Daemi
Schrijf voor bescher-ming van Vitalina
Vitalina Koval
Schrijf voor de vrijheid van Nawal
Nawal Ben Aissa
Schrijf voor de vrijheid van Geraldine
Geraldine Chacón

De 30-jarige Atena Daemi uit Iran verzet zich tegen de
doodstraf, zoals steeds meer mensen in haar land. Op Facebook en Twitter leverde ze kritiek op executies, ze deelde flyers uit en liep mee in een vreedzaam protest tegen de executie van een jonge vrouw. Nadat ze in oktober 2014 werd opge-
pakt, volgden 51 dagen
van eenzame opsluiting en
vernederende verhoren. In een rechtszaak van slechts een kwartier werd ze veroordeeld tot 14 jaar cel om onder andere het ‘samenkomen en samen-zweren tegen de nationale veiligheid’. In hoger beroep
werd die straf teruggebracht tot 7 jaar. We roepen op tot haar onmiddellijke vrijlating.

Vitalina Koval is het boeg-beeld van de LHBTI-gemeenschap in Oekraïne. Daarnaast komt ze op voor vrouwen. Ze demonstreert en zette een informatie-
en begeleidingscentrum voor LHBTI’s op. Maar Vitalina en haar medeactivisten ontvangen steeds vaker bedreigingen van rechts-extremistische groepen. Tijdens haar protesten werd
Vitalina aangevallen en be-
dreigd en ondanks haar vraag om hulp biedt de politie geen bescherming. We roepen de Oekraïense autoriteiten op ervoor te zorgen dat mensen zoals Vitalina hun werk kunnen doen en dat haar aanvallers worden berecht.

Toen in 2016 protesten uitbraken in het achtergestelde Rifgebied in Marokko, besloot Nawal Ben Aissa zich aan te sluiten bij de strijd voor betere leefomstandigheden. Ze werd een van de bekendste gezichten van de Hirak-protestbeweging en daarmee slachtoffer van de dreigementen die volgden. In de zomer van 2017 werd Nawal vier keer opgepakt en urenlang vastgehouden. In februari 2018 kreeg ze zelfs een voorwaardelijke gevangenisstraf van 10 maanden. We roepen de regeringsleider van Marokko op ervoor te zorgen dat Nawal en haar familie niet meer worden lastiggevallen, zodat ze kan doorgaan met actievoeren. Geraldine Chacón is nog maar 24, maar al 10 jaar activist. Zo zette ze tijdens haar studie voor Amnesty Venezuela een jongerennetwerk op en is ze onderdirecteur van een stichting die jongeren uit arme delen van Venezuela betere kansen probeert te geven. In februari 2018 werd ze opgepakt en naar de gevangenis gebracht, omdat de Venezolaanse regering denkt dat Geraldine’s stichting zieltjes probeert te winnen voor anti-overheidsgroeperingen. Ze is nu voorwaardelijk vrij, maar ze kan elk moment weer worden opgepakt. We roepen de procureur-generaal van Venezuela op Geraldine haar volledige vrijheid terug te geven.

Nieuwe samenstelling werkgroep Amnesty Hoogeveen

De afdeling Hoogeveen van Amnesty heeft een bijna geheel nieuwe werkgroep. Onder leiding van voorzitter Rolien van de Belt vergadert de werkgroep maandelijks. Een belangrijk thema is bedenken hoe we in Hoogeveen aandacht vragen voor mensenrechten.

Een aantal keer per jaar staan vrijwilligers op de Hoofdstraat met petities om mensenrechtenactivisten vrij te krijgen die ten onrechte gevangen zitten. Daarnaast organiseert de werkgroep de Write for Rights actie (voorheen: de schrijfmarathon). Deze wordt dit jaar op verschillende scholen gehouden en op 8 december van 13.00 tot 16.00 uur in de bibliotheek in Hoogeveen. Verder is de werkgroep actief rond Internationale Vrouwendag en tijdens de vrijwilligersmarkt.
Zie hier voor de nieuwe samenstelling.

Succesvolle petitieactie voor met uitzetting bedreigde Afghaanse asielzoekers

Tekenen-1De stand van Amnesty International op de markt aan de Hoofdstraat trok zaterdag 12 mei veel enthousiaste bezoekers. Zij werden geraakt door de uitzichtloze Tekenen-2situatie van uitgeprocedeerde Afghaanse asielzoekers. Afghanistan is momenteel namelijk te onveilig om deze mensen naar terug te sturen. In drie uur tijd ondertekenden maar liefst 338 mensen een petitie met de oproep aan de Nederlandse regering om te stoppen met het uitzetten van asielzoekers naar Afghanistan totdat het weer mogelijk is om mensen veilig terug te laten keren. Het ondertekenen van de petitie is overigens nog steeds mogelijk via de website van Amnesty Nederland. Er werd graag getekend

Jaarlijkse Amnesty-collecte brengt 4100 euro op

De jaarlijkse collectie van Amnesty heeft rond de € 4100 opgeleverd. Dit bedrag is minder hoog dan vorig jaar, maar daar staat tegenover dat de opbrengst van digitaal collecteren is toegenomen. Wellicht zet deze trend in de toekomst door. In Hoogeveen-Oost werd door 39 collectanten € 1905 opgehaald en in Hoogeveen-West door 43 collectanten € 2185. Dit is volgens de Amnesty-werkgroep Hoogeveen een mooi bedrag. Dankzij deze opbrengst kan Amnesty Nederland diverse onderzoeken en acties bekostigen voor de bestrijding van mensenrechtenschendingen. Daarnaast mag Amnesty Hoogeveen een gedeelte van de opbrengst gebruiken voor acties in de eigen gemeente. Amnesty Hoogeveen bedankt de collectanten en gulle gevers dan ook hartelijk voor hun inzet en financiële bijdrage.