Lesschema gastles Amnesty over Kinderrechten.
Duur: ongeveer 90 minuten.
Activiteit: Opmerkingen:
| Voorstellen Programma uitleggen | Geef aan het begin vast het evaluatieformulier aan de leerkracht… | 
| Amnesty-kaars aansteken. Symbool van de kaars met prikkeldraad bespreken ‘Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken’ | 
 Zie brochure : Het werk van Amnesty Basisonderwijs blz. 8 | 
| Kinderrechtenpaspoort *Uitdelen *Blz. 2 en 3 samen lezen en invullen, mét vingerafdruk! *Blz. 6 (samen) lezen. *Blz. 16 en 17: nodig of niet nodig; Samen behandelen/bespreken en de puzzel oplossen. | 
 | 
| Wat is Amnesty? Mensenrechtenorganisatie. UVRM vanaf 1948, na 2e wereldoorlog, Ondertekend door de meeste landen op de wereld. 30 artikelen (zie ‘mini’-boekje). Amnesty vanaf 1961. Verdrag voor de Rechten van het kind: 1989. 41 artikelen. | 
 Zie blz. 30 en 31 in het Kinderrechtenpaspoort; Samen lezen en behandelen. 
 | 
| Stellingen over mensen/kinderrechten? *Rode en groene papierstroken. Iedereen gaat staan. Stellingen worden genoemd; JA = groen; NEE = rood. Wie het fout heeft, gaat zitten. De winnaar krijgt .. | 
 
 | 
| DVD van Klokhuis over mensenrechten. Reacties: Wat vond je grappig? Wat vond je naar? Welke acties werden er gevoerd door kinderen? | 
 | 
| Kijkvragen en antwoorden n.a.v. DVD. Bespreekvragen. Iedere leerling krijgt een vel met vragen. Er zijn 6 kijkvragen. Deze worden mondeling doorgenomen. Er zijn 4 bespreekvragen. Hier wordt iets meer tijd voor genomen. Invullen mag, maar hoeft niet. | 
 | 
| Groetenkaart maken. Casus uitleggen. GRTZ kaarten uitdelen en laten tekenen en/of kleuren. | 
 | 
| Amnesty-kaars doven. Bedanken. | 
 | 
| Kort evalueren met leerkracht Eventueel Afspraak over een volgende gastles. Evaluatieformulier! | 
 | 
