Hoogeveen
lokale werkgroep

Lesschema gastles Amnesty over Kinderrechten.

Duur: ongeveer 90 minuten.

Activiteit:                                                                                         Opmerkingen:

Voorstellen

Programma uitleggen

Geef aan het begin vast het evaluatieformulier aan de leerkracht…

Amnesty-kaars aansteken.

Symbool van de kaars met prikkeldraad

bespreken

‘Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken’

 

Zie brochure : Het werk van Amnesty Basisonderwijs blz. 8

Kinderrechtenpaspoort

*Uitdelen

*Blz. 2 en 3 samen lezen en invullen,

 mét vingerafdruk!

*Blz. 6 (samen) lezen.

*Blz. 16 en 17: nodig of niet nodig;

Samen behandelen/bespreken en de puzzel oplossen.

 

Wat is Amnesty?

Mensenrechtenorganisatie.

UVRM vanaf 1948, na 2e wereldoorlog,

Ondertekend door de meeste landen op de wereld.

30 artikelen (zie ‘mini’-boekje).

Amnesty vanaf 1961.

Verdrag voor de Rechten van het kind: 1989.

41 artikelen.

 

Zie blz. 30 en 31 in het Kinderrechtenpaspoort;

Samen lezen en behandelen.

  

Stellingen over mensen/kinderrechten?

*Rode en groene papierstroken.

Iedereen gaat staan.

Stellingen worden genoemd;

JA = groen; NEE = rood.

Wie het fout heeft, gaat zitten.

De winnaar krijgt ..

 

 

DVD van Klokhuis over mensenrechten.

Reacties:

Wat vond je grappig?

Wat vond je naar?

Welke acties werden er gevoerd door kinderen?

 

Kijkvragen en antwoorden n.a.v. DVD.

Bespreekvragen.

Iedere leerling krijgt een vel met vragen.

Er zijn 6 kijkvragen. Deze worden mondeling doorgenomen.

Er zijn 4 bespreekvragen. Hier wordt iets meer tijd voor genomen.

Invullen mag, maar hoeft niet.

 

Groetenkaart maken.

Casus uitleggen.

GRTZ kaarten uitdelen en laten tekenen en/of kleuren.

 

Amnesty-kaars doven.

Bedanken.

 

Kort evalueren met leerkracht

Eventueel Afspraak over een volgende gastles.

Evaluatieformulier!